[close]

Friday 23 April 2010

KEBENCIAN NABI KEPADA EMAS

Kebencian Nabi Kepada Emas

Kata Nabi: "Tuhanku telah menawarkan kepada ku hendak menukar bukit-bukau di Mekah menjadi Emas. Tetapi aku menadahkan tanganku kepadaNya sambil berkata: 'Ya Allah, aku suka makan pada suatu hari dan lapar pada hari berikutnya supaya aku dapat mengingatiMu apabila lapar dan memuji-mujiMu serta mensyukuri nikmatMu apabila kenyang.' "

Abu Bakar dan Wang Saranya Dari Baitul Mal

Sebelum menjadi Khalifah, Abu Bakar r.a.hu menjadi seorang peniaga kain. Setelah Nabi wafat, dia telah dilantik sebagai Khalifah. Pada keesokan harinya, dengan kain2 tersebai di tangannya, dia berjalan menuju ke pasar kerana hendak berniaga seperti biasa. Dlm perjalanannya itu, dia telah menemu Umar yang bertanya:
Umar: "Ke mana kau, Abu Bakar?"
Abu Bakar: "Ke pasar."
Umar: "Kalau kamu berniaga, siapa yang hendak menjalankan tugas2 Khalifah?"
Abu Bkar: "Bagaimana saya hendak menyarai keluarga saya?"
Umar: "Marilah kita berjumpa dengan Abu Ubaidah (Penjaga Baitul Mal) supaya dia menentukan wang sara utk mu."
Kedua-dua mereka telah berjumpa dgn Abu Ubaidah yg menetapkan wang sara sebanyak yang biasanya diberi kpd seorang muhajir.
Nak diringkaskan cerita setelah Abu Bakar meninggal, yang ada padanya hanyalah seekor unta betina, sebuah mangkuk dan seorang jongos.
"Semuga Allah mencucuri rahmat atas Abu Bakar.

No comments:

Post a Comment

KEKUATAN