[close]

Thursday, 5 April 2012

koleksi teka-teki lucu bahasa melayu

Kenapa biri-biri putih lebih banyak makan daripada biri2 hitam?
- Kerana biri-biri putih lebih banyak di dunia.

Bulan berapa perempuan paling kurang sekali bercakap?
- Bulan Februrari, kerana ia bulan paling pendek.

Waktu bila jam anda berada pada pukul 13?
- Waktu untuk baiki jam.

Apa beza disini dan disana?
- Huruf 'i' dan 'a'.

Dia selalu datang, tetapi tidak pernah tiba?
- Esok (kerana apabila tiba, ia menjadi hari ini)

Koleksi 2

Dia mempunyai kaki tetapi tidak boleh berjalan?
- Kerusi dan meja.

Jika anda melemparkan batu kapur ke dalam Laut Merah, apa akan berlaku?
- Batu akan basah.

Apa dia, kucing ada tetapi binatang lain tidak ada?
- Anak kucing.

Bila dicuci saya hitam, bila kotor saya putih?
- Papan hitam.

Yang mana satu lebih berat, antara 1kg kapas dengan 1kg emas?
- Sama berat.

Koleksi 3

Semakin banyak cahaya ke arahnya, semakin sukar untuk melihatnya?
- Bayang-bayang.

Nyatakan gunung yang tertinggi di dunia sebelum Sir Edmund Hilary mendaki Gunung Everest?
- Gunung Everest.

Bandar apa tiada rumah, sungai tiada air, dan hutan tiada pokok?
- Peta.

Kalau semua orang jadi monyet, monyet jadi apa?
- Monyet jadi ramai.

Apa perbezaan antara gunung, tali, dan orang?
- gunung meletus, tali putus, orang mampus.
Ikan apa nama seperti orang?
- Ikan bakar.

Burger apa yang paling happy?
- Bergembira.

Air apa paling berani?
- Air terjun.

Jin apa boleh menyanyi?
- Jinbara.

Kucing apa pandai menyanyi?
- Alleycats.

Koleksi 5

Kalau kita campak batu ke dalam sungai, kenapa ia tenggelam?
- Sebab batu tak pandai berenang.

Lubang apa yang buat kita segar?
- Lu bangun.

Satu tubuh 2 nyawa. Siapa?
- Orang Hamil.

Macamana caranya walaupun tidak membawa payung, tetapi tidak ditimpa hujam. Padahal hujan di tengah jalan?
- Jalan je kat tepi.

Antara motor, kereta, dan kapal terbang, yang mana lebih tua?
- Motor, sebab ada tongkat.

Koleksi 6

Kalau raja dan petani terjun bangunan, siapa yang mati?
- Petani, sebab kalau raja dipanggil mangkat.

Haiwan apa yang matanya dikaki, tanganya dikaki, dan seluruh badanya di kaki?
- Ayam kena pijak gajah.

1 kadang-kadang, 2 jarang-jarang, 3 sikit-sikit, 4 banyak-banyak. Apa dia?
- Nombor plat kereta.

Ia boleh pecah tanpa disentuh?
- Janji.

Apakah warna telur burung merak?
- Burung merak tidak bertelur.

Koleksi 7

Saya boleh tengok, tetapi awak tidak boleh?
- Belakang awak.

Mempunyai 6 kaki, tetapi berjalan dengan 4 kaki?
- Penunggang kuda.

Pokok di atas bukit, daun di dalam air. Apa dia?
- Teh.

Buah apa tidak boleh dilihat, mahupun dimakan?
- Buah fikiran.

Diberikan untuk kita, tetapi lebih banyak digunakan orang lain?
- Nama.

Koleksi 8

Bila dimasukkan jadi keras, bila keluar jadi lembik?
- Stokin.

Ikan apa banyak di atas jalan raya?
- Kelisa.

Datuk apa boleh terbang?
- Datuk burung.

Binatang apa selalu sakit perut?
- Ikan kembung.

Ia sebesar istana, tetapi lebih ringan daripada udara? Apakah ia?
- Bayang-bayang istana.

Koleksi 9

Saya berada di atas air, tetapi tidak boleh berenang, ataupun bergerak. Siapakah saya?
- Jambatan.

Ada 5 ekor burung di atas pokok, pemburu menembak mati 1. Berapa yang tinggal?
- Satu, sebab dah mati.

Dia adik-beradik lelaki kepada mak cik awak,, tetapi bukanya bapa saudara awak. Siapakah dia?
- Bapa awak.

Bom apa tidak meletup?
- Bomba.

Jam apa berwarna putih, dan kadang-kadang berbau?
- Jamban.

Koleksi 10

Kalau seseorang itu kemalangan jatuh ke dalam gaung, apa yang masih hidup?
- Cukai jalan.

Haiwan apa yang mempunyai tali persaudaraan?
- Itik beradik.

Dia hidup di udara, darat, dan air. Siapakah dia?
- Burung raja udang.

Bila turun lambat, tapi bila naik cepat. Apa dia?
- Hingus.

Mempunyai 8 kaki dan boleh terbang?
- 4 ekor burung.

Koleksi 11

Berapa kaki seekor kerbau?
- 8 (2 kiri, 2 kanan, 2 depan, 2 belakang).

Apakah persamaan antara gajah dan tiang elektrik?
- Kedua-dua tak boleh terbang.

Binatang apa paling dibenci anjing laut?
- Kucing laut.

Adakah ayam berkokok siang-siang?
- Tidak, kerana ayam berkokok (kok kerek kok).

Barang apa yang lebih berguna apabila pecah?
- Telur.

Koleksi 12

Ayam apa yang bertelur di mana saja?
- Ayam betina.

Kalau bapak ayam bertelur di atas bumbung rumah, telurnya jatuh di mana?
- Ayam jantan tidak bertelur.

Kenapa anak babi jalan tunduk?
- Kerana malu ibunya seekor babi.

Kenapa anak kancil kalau jalan, melompat-lompat?
- Kerana ibunya bukan seekor babi.

Kenapa superman pakai baju ada huruf 'S'?
- Kerana kalau pakai 'M' atau 'XL' nanti longgar.

Koleksi 13

Buka baju, pakai bedak, terjun kolam... Apakah ia?
- Pisang goreng.

Katak diterbalikkan jadi katak..kopi di terbalikkan jadi....?
- Tumpah la.

Sungai apa paling tajam?
- Dungai Lembing.

Dalam bebanyak orang.. orang apa tak kawin?
- Orang utan.

Ikan apa yg miskin?
- Ikan kering.

Koleksi 14

Orang apa boleh dibuat menggoreng?
- Orang minyak.

Kenapa sampai sekarang bigfoot masih tidak ditemui?
- Kerana bigfoot jalan ke depan tetapi tapak kaki menghala ke belakang.

Kenapa doktor bedah pakai topeng untuk tutup mulut dan hidung?
- Kalau dia tutup mata nanti tak nampak nak menjalankan pembedahan.

Jalan Ampang, bengkok di mana?
- Di Thailand.

Dia ada bulu, isi, dan batang, apakah ia?
- Jagung.

Koleksi 15

Bintang apa paling dekat dengan bumi?
- Bintang tiga.

Kenapa Superman tak kahwin dengan wonderwoman?
- Kerana bukan jodoh.

Tembak lantai kena hidung?
- Kentut.

Pohon apa paling banyak di hari lebaran?
- Pohon maaf zahir dan batin.

Besar, putih, bersayap, serta masin. Apakah itu?
- Kapal terbang jatuh dalam laut.

Koleksi 16

Buah apa yang tidak mempunyai otak?
- Semua buah.

Saya ada 5 biji epal, kamu minta 1, berapa yang tinggal?
- Tinggal 5 sebab saya tak kasi pada kamu.

Ada 7 ekor burung, 3 ekor ditembak, berapa yang lari?
- Tiada, sebab burung terbang.

Ada tak betik yang bahaya kalau di makan?
- Ada, kalau di makan di tengah-tengah jalan.

Bagaimanakah cara untuk melipat gandakan wang dengan cepat?
- Letak di depan cermin.

Koleksi 17

Antara lelaki dan perempuan, yang mana lebih banyak bercakap?
- Perempuan, sebab mereka ada dua mulut, sedangkan lelaki ada dua kepala.

Bagaimana ada seorang pemandu dapat memandu tanpa melanggar kucing di tengah jalan sedangkan lampu kereta ditutup dan hari hujan?
- Kerana dia memandu waktu tengahari.

Banyak-banyak kera, kera apa yang pandai menaip?
- Kerani.

Ali bin Abu, lembu bin apa?
- lembu binATANG.

Bagaimana nak bezakan ikan betina ngan ikan jantan?
- Ikan betina - ikan duyung, ikan jantan - ikan bakar, mana ada pompuan nama BAKAR.

Koleksi 18

Kucing apa ada tiga kaki?
- Kucing cacat.

Lembu apa ada sembilan kaki?
- Lembu kat kaki lima.

Apa persamaan antara ikan jerung dan ikan paus?
- Kedua-duanya spesies ikan.

Nama apa ada kaitan dengan penyanyi dan usahawan?
- Ramli. (Penyanyi Ramli Sarip, Usahawan Ramli burger.

Kalau gunung didaki, daki?
- Disabun la.

Koleksi 19

Makanan apa yang paling cicak takut?
- Gula-gula getah.

Kenapa orang kata alien tu wujud?
- Sebab orang yang kata tu kawan dia.

Kata ganti nama diri apa yang digunakan dalam perubatan?
- Akupuntur.

Kenapa kucing tak boleh terbang?
- Ada ke kucing boleh terbang?

Binatang apa ada kaitan dengan buah?
- Cacing kerawit (kelapa sawit).

6 comments:

mrfarid said...

terbaik la,

Park Kimie said...

smuenye mmang TOP

syafiqah nasar said...

terbaik punya la.....

syafiqah nasar said...

semuanya memang terbaik.............

zafrul haziq said...

lagu blog ni lagu apa? :(

fahrurrozi pojie said...

trbaik la

Post a Comment

KEKUATAN